چگونه انگیزه خود را حفظ کنید وقتی که هنوز در خانه مانده‌اید

aminities-bg

برای حمایت از محتوای رایگان، به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پس از ماه‌ها تحمل محدودیت به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا و مسئولیت‌های زیادی که در خانه و محل کار دارید، تعجب‌آور نیست بسیاری با ناامیدی، عصبانیت و فرسودگی شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید در این شرایط تسلیم شدن وسوسه‌انگیز باشد، اما می‌توان با این احساسات مبارزه کرد و نه تنها این زمان را پشت سر گذاشت بلکه منجر به رشد خود نیز شد.

از چند طریق می‌توانید به این مبارزه بپردازید. ابتدا باید عصبانیت خودتان را احساس کنید و آن را با روش‌های سالم آزاد کنید. دوم، سوال کنید چه تغییراتی را می‌توان در وضعیت فعلی خود ایجاد کرد و آنچه که قابل تغییر نیست را بپذیرید. سوم، با قبول واقعیت‌ها برنامه‌ای برای حرکت روبه‌جلو آماده کنیم. در تمام این مراحل به یاد داشته باشید از نظر روحی و جسمی مراقب خود باشید.

عصبانیت خود را احساس کنید

طبیعی و عادی است که از آنچه اکنون در حال وقوع است عصبانی شوید. و مهم است که آن خشم را از راه‌های سالم تایید و ابراز کنید. خشم سرکوب شده می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی شود، همچنین منجر به مشکلات قلبی، سردرد، اختلالات پوستی و مشکلات گوارشی نیز می‌شود. خشم‌هایی که از طریق راه‌های درست با آن مقابله نمی‌شود می‌تواند منجر به بدرفتاری از نظر عاطفی و جسمی نسبت به افراد نزدیکتان شود.

قدم اول برای از بین بردن خشم، ناامیدی و حتی عصبانیت این است که بپذیرید این احساس را دارید. در روانشناسی پارادوکس پذیرش به این معناست که وقتی آنچه را که واقعاً احساس می‌کنید قبول کنید، آن احساسات قدرت کمتری بر شما وارد می‌کند – نه بیشتر.

پذیرفتن این که خسته، ناامید، عصبانی، منزجر و … اولین قدم به سمت آزادی است.

در قدم بعدی باید به دنبال راه‌های سالم برای کاهش شدت خشم خود باشید. شاید نیاز باشد شما مدتی را تنها سپری کنید و در تنهایی احساسات خود را آزاد کنید. گاهی دویدن، مشت زدن به کیسه بوکس، فریاد کشیدن، رانندگی کردن و یا حتی کار کردن بتواند این احساسات را کاهش دهد. عصبانیت یک احساس فوق‌العاده شدید است و تا زمانی که آن را رها نکنید، انرژی آن شما را تحریک خواهد کرد.

سوال بپرسید چه چیزی ممکن است؟

همواره ما تمایل داریم انتخاب کنیم کجا برویم یا چه کاری را به چه صورتی انجام دهیم. اما اکنون زمان آن است که همه چیز را زیر سوال ببریم. شاید انتخاب‌های پیش رو با سلیقه ما جور نباشد.

برخی انتخاب کرده‌اند به جای رفتن به باشگاه، تمرینات ورزشی را در خانه انجام دهند. برخی بچه‌هایشان را به کلاس‌های خصوصی برای فراگیری درس فرستاده‌اند. حتی برخی افراد به کشورهای دیگر به طور موقت یا دائم نقل مکان کرده‌اند تا به مدرسه و امکانات رفاهی دسترسی داشته باشند.

شما چطور؟ آیا می‌توانید مکان جدید برای کارهایی که از آن لذت می‌برید پیدا کنید؟ با توجه به اینکه بیشتر کارها و مدارس از راه دور هستند، شاید بتوان بدون ایجاد اختلال در زندگی خانوادگی به یک منطقه روستایی رفت.

به دنبال راه‌هایی بگرید تا بتوانید خود را در موقعیتی قرار دهید که زندگی روزمره شما کمتر دچار استرس شود. بنابراین می‌توانید انرژی و انگیزه بیشتری برای مقابله با کار و سایر بخش‌های مهم زندگی خود پیدا کنید.

آن چیزی را که نمی‌توانید تغییر دهید بپذیرید.

گاهی تغییراتی که در بالا ذکر شد قابل انجام نیست. شاید خانواده و فرزندان با انجام این تغییرات موافق نباشند. هزینه‌های مالی سد راه انجام تغییرات می‌شود و …

در این مواقع باید شرایط خود را همانطور که هست بپذیرید. پذیرفتن چیزی که نمی‌توانید تغییر دهید یعنی انتخاب می‌کنید تا استرس کمتری داشته باشید. در واقع پذیرش نتوانستن به معنای تایید استقلال شخصی خود است و این خود کمک به کاهش استرس می‌کند. بعد از پذیرفتن شرایط، دنبال راه‌های عملی‌تر بگردید.

یک استراتژی برای حرکت به جلو انتخاب کنید.

زمانی که درباره همه چیز که در محیط پیرامون خود در حال وقوع است، سوال کردید، حالا وقت آن است که یک استراتژی حرکت رو به جلو با توجه به این واقعیات آماده کنید.

اگر در خانه مشغول کار هستید و در فضای کاری فعلی خود احساس ناراحتی می‌کنید، تغییرات کوچکی مانند افزودن صندلی جدید یا نور بیشتر می‌تواند وضعیت را برای شما بهتر کند. یا دفتر خود را برای تغییر ظاهر به اتاق دیگری منتقل کنید. اگر بچه هایتان درحال آموزش مجازی هستند، طبق برنامه‌ای کار کنید تا بتوانید بچه‌ها را تا حد ممکن قبل از شروع مدرسه آماده کنید.

از فرصت آموزش مجازی استفاد کنید و کارهایی که همیشه دوست داشتید انجام بدهید را یادبگیرید و رشد کنید. انتخاب یک کار کمی دشوار که نیاز به تلاش بیشتری برای یادگیری دارد می‌تواند چالش خوبی برای خودتان باشد. می‌تواند شما را از منطقه راحتی خارج کند و کمی شور و اشتیاق در شما ایجاد کند.

خودمراقبتی کنید.

مراقبت از خود را فراموش نکنید. شاید خوردن فست‌فود در لحظه احساس رضایت به شما بدهد ولی در بلند مدت از گزینه‌های ناسالم هستند. در عوض با سرمایه‌گذاری در موارد ساده‌ای که باعث ایجاد تغییراتی بزرگ در وضعیت ذهنی شما می‌شوند، از جمله محافظت در برابر افسردگی و اضطراب و خواب کافی، از ذهن خود مراقبت کنید.

گزینه‌هایی مثل ورزش کردن، بیرون رفتن، سرگرمی‌های خلاقانه، ارتباط با خانواده و دوستان، خندیدن، دعا کردن، رفتن به مراسمات مذهبی، خواندن و گوش دادن به موسیقی پیش روی شماست. این فعالیت‌ها بسیار ساده هستند اما در بخش شیمایی مغز شما طوفان به پا می‌کنند و کمک می‌کنند تا از به وجود آمدن احساسات درماندگی، به این معنی که هرکاری انجام می‌دهم نمی‌شود، جلوگیری کند.

ما در دوره‌ای قرار داریم که سراسر جهان با چالشی جدی روبه‌رو هست. اما من ایمان دارم شما آنچه را که برای نه تنها از سر گذراندن این وضعیت بلکه برای رشد و بهبود شرایط لازم دارید، در دست دارید.

(این متن توسط امین قطبی‌فر ترجمه شده است)

منبع:

Harvard Business Review

در خبرنامه ما عضو شوید

ایمیل‌تان را وارد کنید، ما دو هفته یک بار به شما محتوای ناب پیشنهاد می‌کنیم

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطالب را هم مطالعه کنید

اسکرول به بالا