نبرد بنادر

1

برای حمایت از محتوای رایگان، به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

خرید امتیاز بندر آکدنیز ترکیه توسط شرکت کیوترمینالز قطر

در دو دهه گذشته ما شاهد رقابت در بندر‌‌‌ها و پیش روی.شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس در منطقه منا هستیم. امارات عربی متحده به رهبری محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، نفوذ این کشور.را از اقیانوس هند تا حوزه شاخ آفریقا گسترش داده است. حکام ابوظبی به وسیله اپراتور بنادر جهانی.دبی بهره‌برداری و مدیریت اکثر بنادر استراتژیک جهان را از سواحل استرالیا تا آمریکا شمالی گسترش دادند; تا از این طریق تبدیل به قطب نخست ترانزیت جهان شوند. اما در سوی دیگر قطر با تاسیس شرکت کیوتر مینالز به دنبال ایجاد.چالشی جدی برای رقیب سنتی خود در منطقه اوراسیاست.

تحکیم محور اخوانی

شرکت کیوترمینالز در راستای توسعه روابط میان کشورهای محور اخوانی.منطقه یعنی ترکیه و قطر اقدام به خرید سهام بندر آکدنیز به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار کرده است. اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت (GPH (Global ports Holding)، که از سال ۲۰۱۰ مسئولیت بنادر ترکیه.را اداره و مدیریت می‌کند، بندر آکدنیز را یک بندر چند منظوره با داشتن قابلیت ترمینال سفرهای دریایی، کانتینری و … معرفی کرده است. این بندر برای دوحه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در غربی‌ترین.نقطه سواحل آنتالیا ترکیه در دریای مدیترانه واقع شده و مساحتی ۲۰۵۰۰۰ متر مربعی دارد. این بندر قرار است به شکل چند منطوره دارای ۱۰ اسکله فعال باشد. همچنین سالانه بیش از ۲۵۰۰ شناور در آن تردد کنند. آکدنیز همچنین قرار است توسط شرکت کیوترمینالز از طریق بزرگراه به مناطق داخلی ترکیه متصل شود.

این بندر در دورنما آینده خود قصد دارد به یکی از بزرگ ترین و مجهز ترین بنادر در امتداد سواحل ۷۰۰ کیلومتری دریای اژه و دریای مدیترانه تبدیل شود. قطر از این خرید به عنوان «دروازه استراتژیک» به بازارهای متنوع جهانی برای صادرات سیمان، کلینکر، آلومینیوم، سنگ مرمر، کروم و تجارت پی وی سی، چوب، پلاستیک، مواد غذایی و ماشین آلات یاد می‌کند. این بندر میتواند سالانه ۵ میلیون تن بار در سال بارگیری کند. همچنین این بندر می‌تواند یک محل ذخیره سازی داخلی به وسعت ۱۲۶۰ متری برای ارائه خدمات ذخیره سازی موقت یاشد. این بندر همچنین یک موج شکن بزرگ ۱۶۰۰ متری، با یک موج شکن جانبی به طول ۶۵۰ دارد. این امتیاز از سال آینده به مدت ۳۵ سال یعنی تا سال ۲۰۵۶ برای قطر در نظر گرفته شده است.

نبرد بندر

در نوامبر ۲۰۱۶، کیوترمینالز با مشارکت «موانی قطر» که دارای ۵۱٪ و شرکت ناوبری قطر که ۴۹٪ سهام این شرکت قطری هستند؛ آغاز به کار کرد. این شرکت هم اکنون مدیریت و بهره برداری فاز اول و دوم بندر حمد را در اختیار دارد، اعلام کرده است که خرید امتیاز این بندر ترکیه ای منوط به تایید دستگاه‌های دولتی ذی ربط این کشور است. این بندر از طریق مسیرهایی به مراکز مهم گردشگری، صنعتی و تجاری.مانند آلانیا، مرسین، قونیه، افیون قره حصار، بور دور و دنیزلی متصل خواهد شد.  

در مسیر اروپا

خرید سهام بندر آکدنیز، دومین سرمایه گذاری این شرکت قطری در خارج از مرزهای این کشور است. در ژانویه ۲۰۲۰ این شرکت امتیاز مدیریت و بهره‌برداری از بندر اولیوا اوکراین در سواحل دریای سیاه را بدست آورد. کیوترمینالز برای بدست آوردن امتیاز بهره برداری و مدیریت این بندر استراتژیک به مدت ۳۵ سال، ۱۴۰ میلیون دلار پرداخت کرد. ۳.۵ میلیون دلار از این مبلغ برای بازسازی زیر ساخت های محلی این شهر اختصاص یافته است. این شرکت قطری همچنین تعهد داده تا در پنج سال نخست اجرای این توافق نامه در ساخت یک ترمینال جدید بارگیری غلات مجهز به تجهیزات لازم برای بهبود انبارهای موجودکند. همچنین نو سازی شبکه‌ای، ساخت سیلوهای جدید، تجهیزات بارگیری و … از دیگر توافقات هست. این بندر به مساحت ۱۴۰ هکتار و شامل ۷ اسکله و دارای خطوط حمل و نقل کالا در داخل بندر است. طول اسکله این بندر ۱۵۲۰ متر است.

رقیب بزرگ

اما کیوترمینالز رقیبی بزرگ به نام اپراتور دی پی وورلد دارد که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حضوری فعال دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت دی پی وورلد قصد توسعه بندری جدید در سنگال به ارزش یک میلیارد دلار دارد. این شرکت اماراتی قراردادی به ارزش ۱.۱۲۷ میلیارد دلار با دولت سنگال، جهت توسعه بندر نادینان به امضاء رساند. این قرار داد جدید بزرگ ترین پروژه سرمایه گذاری دی پی وورلد در قاره آفریقا محسوب می‌شود. این شرکت اماراتی پیش‌بینی می‌شود در مرحله نخست ۸۳۷ میلیون دلار و در مرحله دوم ۲۹۰ میلیون دلار در بندر نادینان سرمایه گذاری کند. این شرکت همچنین قصد دارد تا منطقه ویژه اقتصادی در کنار بندر نادینان، که حدود ۲۰ کیلومتر از فرودگاه بین المللی نادینان فاصله دارد، احداث کند.

این اپراتور اماراتی که از سال ۱۹۷۲ آغاز به کار کرده است؛ امروز حدود ۵۰ هزار پرسنل دارد. از جمله دیگر بنادر مهمی که شرکت دی پی وورلد در آن ها حضوری فعال دارد عبارت اند از سیدنی، ملبورن، مانیلا، باتانگاس، هنگ کنگ، هو چی مین، لائم چا بانگ، بوسان، چینگ دائو، یانتای، کوچین، چنای، موندرا، کراچی، جبل العلی، بربره، ماپوتو، دوراله، جده، سوخنا، لیماسوئل، یارمیکا، کنستانتا، یوژنی، فوس، تارگونا و … . این شرکت به عنوان بازو تجاری امارات در خارج از مرزهای این کشور به نفع منافع حکام ابوظبی عمل می‌کند.

نتیجه نهایی

در آخر باید گفت یکی از اضلاع مهم محور اخوانی منطقه یعنی قطر، به دنبال رقابت با امارات عربی متحده برای تسلط بر بنادر و شریان های مهم منطقه است. هم اکنون دی پی وورلد بر مناطق راهبردی منطقه از دریای عمان، شاخ آفریقا تا کانال سوئز حضوری فعال دارد. در مقابل اما شرکت کیوترمینالز در حال حاظر تنها در بنادر حمد قطر، آکدنیز ترکیه و اولیوا اوکراین حضور دارد و به نظر می رسد مسیری طولانی برای رسیدن به رقیب خود در پیش دارد.

نگارنده معتقد است محور کشورهای محافظه کار و لیبرال منطقه به رهبری عربستان سعودی، امارات به همراه اسرائیل، و از سوی دیگر محور دول اخوانی منطقه به رهبری ترکیه و قطر به دنبال ایفای نقشی کلیدی در طرح جاده ابریشم جدید چینی، از طریق تسلط بر بنادر و نقاط استراتژیک منطقه هستند. دریای مدیترانه، خلیج عدن و خلیج فارس سه شاه راه حیاتی برای به دست گرفتن مدیریت طرح «یک کمر بندر-یک راه» می باشند. البته با توجه به سیاست تنش زدایی که از سوی ریاض در قبال آنکارا و دوحه اتخاذ شده است؛ به احتمال زیاد ما شاهد رویکردی تعامل گرایانه تری میان این دو رقیب منطقه ای باشیم. سیاستی که زیاد مورد استقبال محمد بن زاید قرار نگرفته است.


منابع:

در خبرنامه ما عضو شوید

ایمیل‌تان را وارد کنید، ما دو هفته یک بار به شما محتوای ناب پیشنهاد می‌کنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطالب را هم مطالعه کنید

اسکرول به بالا