رابطه تبعیض و فشارخون بالا

کارگاه سایت (2)

برای حمایت از محتوای رایگان، به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

نرخ فعلی مرگ و میر بر اثر بیماری قلبی عروقی ایالات متحده آمریکا کمتر از نرخ آن در سال ۱۹۲۰ است. اما نرخ مرگ و میر بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۲۰۰۲ تغییر چشم‌گیری کرد. افزایش شدید مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی از سال ۱۹۲۰ تا دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ و به دنبال آن کاهشی که تا امروز تقریبا ادامه یافته است.

تقریباً ۳۰٪ همه‌ی مرگ و میرها در آمریکا ناشی از بیماری قلبی است. بیماری قلبی نه تنها در ایالات متحده امریکا بلکه در سراسر دنیا جز علل اصلی مرگ و میر است. رقم کل مرگ و میر‌های ناشی از بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی حدود ۳۰ درصد همه‌ی مرگ و میر‌ها است.

بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در اوایل سپتامبر ۲۰۰۴ به دلیل درد قفسه‌ سینه و تنگی نفس به بیمارستان رفت. او سالم به نظر می‌رسید ولی با وجود ظاهر سالمش، عروق کرونری او به‌طور جدی مسدود شده بودند و کار به چهار عمل جراحی کشید. تجربه‌ی کلینتون او را جز حامیان پیشگیری از بیماری قلبی کرد. کلینتون برای مبارزه با چاقی دوران کودکی از جمله ترغیب رستوران‌های فست فود به ارائه منوهای غذایی سالم‌تر برای کودکان، عضو انجمن قلب آمریکا شد.

از طرفی از اواسط دهه‌ی ۱۹۶۰ به بعد مرگ و میر ناشی از بیماری سرخرگ کرونری و سکته مغزی در ایالات متحده آمریکا و اکثر کشورهای پردرآمد پیوسته کاهش یافته است. بسیاری از مردم آمریکا، تغییر در سبک زندگی را در دهه‌ی ۱۹۶۰ شروع کردند. اگرچه مقداری از این کاهش حاصل مراقبت‌های بهتر و سریع‌تر کرونری بوده است اما تغییرات سبک زندگی ۵۰ درصد یا بیشتر این کاهش‌ها را توضیح می‌دهند. آن‌ها کمتر سیگار کشیدن، کنترل کلسترول خون، مراقبت از وزن و ورزش منظم را شروع کردند.

اما این اوضاع برای امریکایی‌های آفریقایی تبار چگونه است؟ آیا صرف تغییر سبک زندگی می‌تواند نویدبخش کاهش بیماری قلبی برای این گروه باشد یا خیر؟

در ایالات متحده امریکا خطر مرگ و میر  ناشی از بیماری قلبی و عروقی در بین آمریکایی‌های آفریقایی تبار ۳۰ درصد بیشتر از آمریکایی‌های اروپایی تبار است. سابقه‌ قومی چهارمین عامل خطر ذاتی مریضی قلبی است. افزایش خطر مرگ و میر آمریکایی های افریقایی تبار می‌تواند به عوامل اجتماعی، اقتصادی یا رفتاری مربوط باشد تا اینکه مبنای زیست شناختی داشته باشد. چون مطالعه 1 INTERHEART در سال ۲۰۰۴ نشان داده است عوامل خطر مریضی قلبی برای مردم کشور های مختلف دنیا مشابه اند. بنابراین تفاوت‌های قومی در مریضی قلبی احتمالا معلول تفاوت‌های قومی در سطح عوامل خطر شناخته شده است.

آمریکایی‌های آفریقایی تبار از این الگو پیروی می‌کنند: سطوح عوامل خطر آنها برای مریضی قلبی از آمریکایی‌های اروپایی تبار، لاتین تباران و بومیان آمریکا بیشتر است. قوی‌ترین خطر برای انها  فشار خون بالاست. اما خطرات روانی اجتماعی مثل درآمد کم و سطح تحصیلات پایین نیز تاثیر عمده‌ای دارند. نرخ‌های بالاتر مرگ و میر قلبی عروقی بین آن‌ها نیز تا حدودی معلول واکنشگری قلبی بیشترشان باشد که نتیجه احتمالی تجربه‌ مستمر تبعیض نژادی است. حتی تهدید تبعیض هم می‌تواند فشارخون آمریکایی‌های آفریقایی تبار را بالا ببرد.

مزیت و همکارانش در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ دریافتند که سطح تحصیلات پایین و سبک تلاش زیاد در کنار آمدن با واکنش‌گری فشار خون بالاتر رابطه دارد. در میان آمریکایی‌های آفریقایی تبار، تجربیات مربوط به نژاد پرستی، منبع عصبانیت است. واکنش نشان دادن به استرسِ تهدید استرس، به همراه افزایش واکنشگری قلبی2 می‌تواند ناشی از سال‌ها تبعیض باشد که سیاه پوستان بیش از هر گروه دیگری آن را تجربه می‌کنند.

احتمال اینکه آفریقایی‌های آمریکایی تبار سیاه پوست در معرض تبعیض‌های نژادی مکرر قرار بگیرند ۱۱ برابر آمریکایی‌های آفریقایی تبار روشن پوست است. بنابراین تبعیض نژادی ظاهرا یکی از عوامل دخیل در بالا بودن سطح فشارخون آمریکایی‌های آفریقایی تبار است اما این پاسخ‌ها به عنوان خطرات روانی اجتماعی مرتبط با قومیت طبقه‌بندی می‌شوند نه خطری ذاتی در تفاوت‌های قومی.

منبع:

کتاب روان‌شناسی سلامت مقدمه‌ای بر رفتار و سلامت؛ نوشته جس فیست | جان ای آپدگراف | لیندا برانون

  1. بزرگترین مطالعه سلامت قلبی عروقی تا امروز که عوامل خطر بالقوه را در ۵۲ کشور جهان بررسی کرده است.
  2. واکنشگری قلبی عروقی معمولا در قالب افزایش فشارخون و ضربان قلب براثر ناکامی، آزار و اذیت یا هرگونه تکلیف استرس آزمایشگاهی تعریف می شود.

در خبرنامه ما عضو شوید

ایمیل‌تان را وارد کنید، ما دو هفته یک بار به شما محتوای ناب پیشنهاد می‌کنیم

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطالب را هم مطالعه کنید

اسکرول به بالا